söndag 4 mars 2018

Söndagsfilm - 30 sekunder i Glädjehuset

Jag tänkte påbörja ett enklare projekt som att visa en film på ca 30 sekunder varje söndag som handlar om vad som just då pågår i Glädjehuset. Det är ju ganska stor skillnad på sommar och vinter i Glädjehuset eftersom under den ena årstiden finns det höns på plats och under andra delen av halvåret så är det tomatplantor. 




Jag ber om ursäkt, jag låter lite konstigt märker jag. Det var inte helt igenomtänkt vad jag skulle prata om utan faktiskt där och då bestämde jag mig för Projekt 30 sekunder Glädjehus. Kanske att kvalitén ökar i takt med filmandet så vi får se om några månader. 

Idag är det faktisk vändningsdag. Det vill säga, att spånet ska vändas och vattnas idag för att få ner syre i den stora komposten. Ja, det är en kutterspånsbädd som har bildats till en stor kompost under vintern. Sticker du ner handen i spånet så är den ljummen! 

Vi har haft det mycket kallt, up till -15 den senaste veckan och ändå fungerar varmbädden! Idag har det vänts i Glädjehuset för att fortsätta processen i kutterspånet som är en stor varmkompost. Det är viktigt att den inte avstannar när det är kallt eftersom då fryser hönsen. 

Idag har jag faktiskt också hunnit med att så de 30 första tomatplantorna som sedan ska växa i Glädjehuset. Först är de inomhus, sedan flyttar de ut till Vita huset som är ett litet hus på tomten och sist ut till Glädjehuset. I morgon tar jag nästa 30 sorter.... 


Ha en trevlig Söndagkväll! //Bondjäntan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar