torsdag 4 januari 2018


Jag fortsätter med en resa bakåt i tiden och nu har vi kommit till 2013 men är fortfarande inne på vårt första år med Glädjehuset!  Det är roligt att se tillbaka på vad vi gjorde, hur vi gjorde och här kommer gamla inlägg med mina nya kommentarer. 


23 feb. 2013

Tomater tomater tomater, överallt ser jag tomater! 29 tomatsorter är det i år och jag har haft målet att vara under 20 tomatsorter, så nja det gick ju si så där kan man ju tycka. Men jag är ju i alla fall under 30! Hade ju tänk att minst ha två av varje sort men då blir det ju typ 58 tomatplantor...? Och jag har ju räknat med att få plats med 50 i bädd. Hm... Jag får fundera på den ekvationen... 


I år är det många bifftomater som får ta plats i Glädjehuset och det ser jag fram emot. Jag har haft Brandywine tidigare men den får lämna plats åt andra i år. Jag kan också se att det är många gula tomater och gul-gröna tomater, närmare 13-15 sorter.


De allra flesta tomaterna kommer jag ha i växthuset som jag kallar Glädjehuset. Men några ska få prova vistelse på friland, i upphöjd bänk. Det kanske inte är friland men ute i upphöjd bänk på 30 cm. Jag tror att jag ska prova två körsbärstomater ute; Isis Candy och Sun Gold Cherry. Några andra som ska få vistas ute är Stupice, Taxi och V Desjatku. Egentligen hade jag tänkt några ryska eller polska sorter ute men då blir det ju ännu fler... men om ni har nåt förslag på tomat som jag borde ha ute så säg till! Tomater från öst borde ju klara vårt sommarklimat...


En tomat som jag skulle vilja ha många plantor av är Principe Borghese, en så kallad evighetstomat. På hösten när frosten är antågande så tar man kvistar med tomater och hänger inne så de får mogna i lugn och ro... på så sätt kan man ha färska tomater delar av vintern! Wow! Kanske att jag provar några Principe Borgese ute för att få fler plantor... någon som har odlat den på friland?

Kul att läsa att det är i Feburari 2013 jag börjar mitt intresse för vintertomater som jag då kallar för evighetstomater. Sedan dess har jag odlat den många gånger och många andra och nuförtiden har jag faktiskt andra favoriter än Principe Borghese.


Här är vilka sorter som jag har tänkt odla i år:


 

Garderner´s delight
Garden Pearl Black Cherry
Gelbe Dattelwein
Isis Candy 
Principe Borghese 
Sun Gold Cherry 
Green sausage
Green Zebra  
Illini Gold  
Cream sausage
Plum lemon
Purple Russian   
Roma VF 
Stupice
San Marzano 2, 
Taxi
Wapsipinicon Peach 
V desjatku В десятку  
Azoychka
Big yellow zebra
Brandywine 
Chocolate Stripes 
Malakhitovaya Shkatulka 
Marmande
Ananas Noir
Black Sea Man
Summer Cider 
Pembe Domates

För övrigt tänker jag starta min egen tomatbank! Det vill säga börja samla tomatfrön från varje sort som jag odlar och är nöjd med. Jag har redan köpt in fröpåsar hahahaha så nu ska det bli tomatbanken enorma. Eller nja, i liten skala i alla fall!

Konstaterar att flera av tomaterna som jag odlar sommaren 2013 kommer även att odlas i år. Det vill säga att flera av dess har blivit favoriter genom åren, det hade jag nog aldrig kunnat gissa. Vill ni läsa om vilka tomater som odlas i år 2018 kan ni göra det på Bondjäntans tomater!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar